In Boeken, Films & Verhalen/ Films

Voldemort: Origins of the Heir review

Zoals jullie als Harry Potter fans waarschijnlijk al gezien hebben is afgelopen weekend 13 januari 2017 “Voldemort: Origins of the Heir” uitgekomen. Een fanmade film waar de hele Harry Potter community op zat te wachten!

Natuurlijk heb ik de film meteen dezelfde avond nog gekeken, ik wachtte er al zo lang op. De film duurt bijna een uur, wat zeker voor een fanmade film echt heel erg lang is, maar dat uur was zó snel om! Hieronder vertel ik je in het kort wat ik van de film vond, de positieve en negatieve punten, zonder te veel van het verhaal te verklappen. Want eerlijk is eerlijk, de film is het kijken waard!

Positieve punten

Wat meteen op valt zodra je de film begint te kijken in de kwaliteit van de beelden. De shots zijn echt ontzettend goed en de kwaliteit van de camera’s was duidelijk top. De beelden zijn scherp en de belichting heel goed, wat erg knap is gezien de donkere settings van de film. Er is heel veel aandacht en tijd besteed aan de omgevingen, zowel de sfeer grote ruimtes als de aankleding van kleinere shots klopt gewoon helemaal. De stijl, de dingen die er liggen, het ademt Harry Potter sfeer.

De acteurs vond ik ook goed, ze spelen hun rol met overtuiging en ik had geen enkele moeite om me hen in de Harry Potter wereld voor te stellen. En de special effects in de film zijn fantastisch, de licht en rook effecten doen niet onder voor de spreuken en effecten uit de professionele Harry Potter films.

Neutrale punten

Laat me beginnen met een punt dat niet echt te voorkomen is: de film is gedubbed. In Nederland zijn wij natuurlijk echt geen overgesproken films gewend, dus het valt heel erg op als een film wel gedubbed is. De film is gemaakt in Italië, dus wanneer de acteurs Engels hadden gesproken, dan was dit met een zwaar accent geweest. Daarom is er volgens mij gekozen om de acteurs wel in het Engels te laten acteren, maar om er vervolgens Engelse stemmen overheen op te nemen. Ik weet niet wat storender was geweest, maar na een tijdje went het wel gelukkig.

Om de een of andere reden zitten er veel shots in waar alleen de ogen van de acteurs in beeld komen. Ik heb geen idee waarom, maar sommige shots zijn zo lang alleen op de ogen gericht dat het bijna ongemakkelijk wordt. Daarentegen heb je bij die shots geen last van slechte dubs omdat je geen monden ziet, dus dat is weer een pluspunt.

Negatieve punten

De leeftijden van de acteurs, hoe goed ze ook zijn, kloppen niet. Ze zijn veel te oud voor de rol die ze spelen en wat ik voornamelijk storend vond is dat er verschillende acteurs voor dezelfde rol zijn gecast, behalve voor Voldemort. Zo is de actrice die de rol van Heir of Gryffindor speelt op school duidelijk al een volwassen vrouw, maar in shots waar ze ouder moet lijken wordt ze door totaal iemand anders gespeeld. En bij de Heir of Ravenclaw was dit zowaar nog een groter verschil. Het duurde bij mij best even voor ik door had dat het dezelfde persoon moest voorstellen, dus bij deze ben je voorbereid.

Ook zijn er kleine details die niet kloppen. Zo heeft het Veritaserum dat ze gebruiken een groene kleur, terwijl in de boeken duidelijk beschreven staat dat Veritaserum geurloos én kleurloos is. En als laatste vond ik het einde vrij abrupt. Misschien moet ik de film nog een keer kijken, dan volg ik het verhaal misschien iets meer dan dat ik let op alle andere dingen zoals kwaliteit en omgevingen.

Conclusie

Goed, wat is mijn oordeel? Ik zou zeker geen filmavond vrij houden voor deze film, maar als je je op een regenachtige dag zoals vandaag verveelt dan is deze film echt de moeite waard! De mensen van Tryangle Film hebben duidelijk ontzettend hard gewerkt aan deze film en het is een toffe overbrugging tot de volgende Fantastic Beasts film uit komt!

Bekijk de film hier!

You Might Also Like